Bu bölümde TRWEST programı ile TEXTURE oluşturmak konularını açıklamaya çalışacağım.

TOMB RAIDER WAD EDITING STUDIO (TRWEST)

Planladığımız projeye uygun WAD listesini bulmakta güçlük çekebiliriz. Program bu noktada ihtiyacımızı karşılıyor. Herhangi bir WAD listesindeki nesneyi başka bir listeye program yardımıyla aktarabiliriz.

Ben programı www.editor23.co.uk adresinden edinmiştim. Oradan bulabilirsiniz.

Programı ilk açtığınızda karşınıza gelen pencerenin sol tarafında “Reference Objects” penceresi sağında “All Objects” listesi bulunacaktır. İki pencere arasında da Add-Replace-Delete seçeneklerini göreceksiniz.

Şimdi bir örnek ile açıklayalım.

“File” başlığından “Load Reference File” bölümünü seçin. Çıkan pencereden City Of The Death bölümünün WAS dosyasını seçin. “Reference Objects” penceresinde “+city” gelecektir. Yanındaki artıya tıklarsanız bölümün içindeki nesnelerin listesini görürsünüz.

Şimdi tekrar “File” mönüsüne gielim ve “Open Wad For Editing” başlığını seçelim. Bu bölümdeki pencereye de Karnak.WAS dosyasını yükleyin. Bu işlem sonrası “All Objects” listesindeki bazı nesnelerin yanı işaretlenecektir. Bunlar Karnak listesindeki nesnelerdir.

“Reference File” bölümündeki City levelinin nesnelerinden MOTORBIKE nesnesini seçelim. Yazı mavi olacaktır. Ardından ADD tuşuna basalım. Bu işlem Karnak levelinin WAS listesine Motosiklet eklemiştir. Denemeden önce Karnak.WAS dosyasının yeni halini kaydetmeliyiz. “File mönüsünden “Save WAD” seçeneğini kullanın. Kendi WAD dosyanızı yaratmak isterseniz “Save WAD As” seçeneğini kullanabilirsiniz.

Programı kullanarak herhangi bir listedeki nesneleri de kaldırabilirsiniz. Bunun için “All Objects” listesinde işaretli herhangi bir nesnenin ismini aktif yapın ve DELETE tuşuna basın. Size emin misiniz diye soracaktır. Evet derseniz WAD listesinden o nesne çıkacaktır.

Programı kullanırken dikkat etmemiz gereken bazı noktalar da var.

Bunlardan en önemlisi “Reference File” bölümündeki herhangi bir listeden nesne kopyalarken o nesnenin bağlantılarına dikkat etmeliyiz. Mesela iki parça anahtarlar, Lara’nın silahları, Kapılar vs. Bu nesneleri kopyalarken bir yanlışlık yaparsak program bize hata verecektir ve bizden bağlantısı olan diğer nesnelerin isimlerini teker teker vererek onları da kopyalamamızı isteyecektir.

Eğer kopyalama sırasında All Objects bölümünde kopyalamak istediğimiz nesne varsa program bize uyarı verecek. Israrlıysanız kabul edebiliriz.

Program hakkında en önemli bir noktada WAS ların Script dosyaları ile ilişkisidir. Bende ilk Otel levelimde bu hataya düşmüştüm. Sonuç olaral levelimde bazı problemler oluşmuştu (Lara ölünce masaüstüne dönmek, bazı nesnelerin oyunda görünmemesi vs.).

Bildiğiniz gibi bazı nesnelerin bilgileri Script dosyalarında bulunur ( özellikle anahtar adları ). Böyle bir nesne üzerinden kopyalama yaparsak yeni oluşturduğumuz WAS listesi ile bu listenin Script dosyaları birbirine uymayacağı için oyun problem çıkaracaktır.

Bu nedenle programı SHATTER, DEBRIS, ARCHITECTURE, ROCK; PLANT; FURNITURE nesneleri dışında kullanmamaya çalışın.

SAVE seçeneklerine dosya isminden sonra uzantısını da yazmayı sakın unutmayın.

Programda Script bölümü de bulunmaktadır. Fakat ben bu bölümün yarattığımız WAD listeleri ile Script dosyalarını uyumlu bir hale getirmeye yaradığını sanmıyorum. Herhangi bir leveli yükledikten sonra “SAVE SCRIPT” başlığını kullanın. Dosya uzantısını da yazmayı unutmayın. Bu bizim kendi Script dosyamızı oluşturacaktır. Sorun ise uzantısı neden DAT, TXT veya TBS değil de TWS. Bu nedenle Trwest programı ile oluşturduğunuz Script dosyasını oyununuz için kullanamıyorsunuz. Ama bu dosyayı kullanarak WAD (WAS değil) Dosyası oluşturabilirsiniz. Bunun için “Build Wad From Script” seçeneğini seçin ve kaydettiğiniz Script dosyasını yükleyin.

Programda birde Script.Dat dosyasını düzenleme seçeneği bulunmaktadır. Utilities bölümünde. Belkide bu seçenek şu ana kadar bahsettiğimiz tüm problemlerin anahtarıdır. Ben denemedim. Bir sonraki leveli yapıncaya kadar da deneyeceğimi sanmıyorum. Kısacası “DECOMPILE SCRIPT.DAT” seçeneği DAT uzantılı dosyalarımızı tekrar oluşturmaya yarıyor ama Script ile WAD arasındaki bağlantı problemini çözebilir mi bilmiyorum.

Programın en olumsuz yönü ise Tomb Raider Level Editor Programından bağımsız olmasıdır. Ama yinede levellerinizde size yardımcı olacağı fikrindeyim.



TEXTURE OLUŞTURMAK
Manual dosyasının “Creating/Modifying Textures” bölümü oldukça karışık bir açıklama içeriyor. Ben çözemedim ama sırası gelince elbette çevirisini yapacağım. Yarattığım levelde resimleri odalara kendi keşfettiğim bir yöntem sayesinde koymayı başardım. Adresime gelen birkaç mailde bunu nasıl yaptığım sorulmuş olduğundan açıklama ihtiyacı duydum.

Öncelikle kendi TGA formatındaki dosyamı oluşturmak için “Paint ShopPro” programını kullandığımı söylemeliyim. Bu nedenle bu programı edinmelisiniz. Ben dergi cdlerinde bulduğum bir demo sürümünü kullandım.

Programın nasıl kullanılacağını detaylı açıklayacak değilim. Öncelikle Open seçeneğinden herhangi bir levelin biçimlendirmek istediğiniz TGA formatındaki dosyasını yükleyin. Mesela “Citytext.TGA”. Büyüteç (Zoom) tuşu ile resmin ayrıntılarını çok rahat görebileceğimiz bir şekilde büyütelim. Program çok ayrıntılı bir biçimlendirme seçeneklerine sahiptir. Ben levelimdeki Türk Bayrağını bu şekilde oluşturmuştum. “Present Shapes” bölümü yardımıyla “Ay” şeklini, “Tool Options” bölümünün “Custom” seçeneği yardımı ile ise yıldızı oluşturdum. Etrafını kırmızıya boyamak için de Paint Brush (fırça) yı kullandım.Her seçeneğin “Tool Options” bölümünü kullanabilirsiniz. Burada ise fırçanın şekli, kalınlığını veya inceliğini ayarlamanız gerekiyor.

TGA resmimizde TEXTURElerin 64x64 büyüklüğündeki parçalardan oluştuğunu biliyoruz. Bayrağı oluştururken kaç kareyi feda edeceğinizi belirleyin ve dışına taşırmayın. Resmi kendinize iyice yaklaştırmanızda fayda var (zoom).

Şimdi başka bir TGA dosyasındaki TEXTURE parçasını buraya nasıl getireceğimizi açıklayalım.

Diğer TGA dosyasını yükleyin. İki dosya arasındaki geçişi “Simge Durumuna Küçült” tuşu ile yapabiliriz. Texture parçasını almak için “Selection” tuşunu kullanın ve fareyle parçayı seçin. Sınırlarına dikkat edin ve büyüklüğünü aşağıdaki durum çubuğundan takip edin. Daha sonra yukarıdan COPY tuşuna basın.

Şimdi diğer TGA dosyamıza gidelim. Kopyaladığımız parçayı yapıştırırken Edit bölümündeki PASTE bölümünden “AS TRANSPARENT SELECTION” tuşunu kullanalım. Daha sonra parçayı yeni evindeki herhangi bir parçanın yerine sınırlarına dikkat ederek yerleştirelim.

Bu yöntemi levelimdeki tüm resimler için kullandım. Yalnız sınırlara ve parçaların büyüklüklerine çok dikkat etmelisiniz. Eğer yeni haliyle TGA dosyanızı kaydederken “Because of the limitations of the specified file format, the saved file will be limited to a merged image” uyarısı alırsanız bu bir hataya işarettir. Bu şekilde bir dosya oluşturursanız Editor Programı bu TGA dosyasını tanımayacaktır.

Simgeyi yerleştirdikten sonra etrafındaki Selection çizgisini kaldırmayı unutmayın. Bu işlemi de tekrar selection tuşuna tıklayıp resimde başka bir alana tıklayarak yapabilirsiniz. Aksi halde program yine hata verecektir.

Cem Filiz, Eskisehir, 25.04.2002 11:34