SHADOW OF THE TOMB RAİDER OYUN İNCELEME
YAZAN: Furkan Güler
MERLİNİN KAZANI
Düzenleyen: Ali Hatay
alihatay@gmx.net
04.Aralık.2018
"Öncelikle incelemeye geçmeden önce Shadow of the Tomb Raider
incelemesinin neden geç yayınladığını açıklamak istiyorum. Oyunu
incelemek için seçtiğimiz PC platformunda oyunu bir türlü açmayı
başaramadık. Ancak bizim tarafımızda bir hata olmadığını belirtmek
istiyorum. Çünkü oyun, maalesef PC platformunda teknik sıkıntılara (son
gelen güncellemeyle bu hatalar giderildi) sahip. Üç ayrı güçlü donanıma
sahip bilgisayarda denememize rağmen, oyun her seferinde kronik
hatalarla başımızı ağrıttı. Hataları düzeltmek için güncellemeyi geç
yayınlayan Crystal Dynamics adına ve ayrıca inceleme geç yayınladığımız
için sizden özür diliyoruz."
Shadow of the Tomb Raider inceleme
90’lı yıllarda video oyunlarla haşır neşir olan erkek oyuncuların ilk
aşkı olan Lara Croft, zamanla çok farklı yerlere sürüklenip, mobil dahil
onlarca platforma çıktı. Sonrasında Eidos ve Crytal Dynamics ekibinin
seriye el atmasıyla birlikte Tomb Raider markası, yeni nesil oyuncular
için baştan yapıldı. Uncharted’a benzetilen oynanış mekanikleri
sayesinde övgü alan ilk oyun ve sonrasında ilk oyunun izlerini takip
eden ikinci oyun hiç de fena olmayan satış rakamlarına ulaşmayı
başarabilmişti. Ancak yine yeniden aynı mekanikleri kullanarak üçüncü
bir oyun yapma fikri bizi tatmin etti mi? Gelin hep beraber yakından
bakalım.
Shadow of the Tomb Raider
İkinci oyunda Trinity’nin peşine düşen Lara Croft, üçüncü oyunda tam da
bıraktığımız yerden macerasına devam ediyor. Asırlardır dünyayı kontrol
etme amacıyla mistik tarihi eserlerin peşinden giden Trinity’i durdurmak
ve babasının intikamını almak isteyen Lara Croft, macerasına ilk olarak
Meksika topraklarında başlıyor. Oyunun giriş kısmında Trinity’i yöneten
isim Pedro Dominguez’in peşinden giden Lara, Key of Chak Chel isimli
tarihi eseri bulduktan sonra maalesef Trinity’e kaptırıyor. Maya
kıyametini başlatan bu olayı durdurmak için kahramanımız Lara, Peru
topraklarında bu kez Silver Box of Ix Chel tarihi eserini aramak için
yollara düşme görevini sorumluluk olarak üstleniyor.
Yakın arkadaşı olan Jonah Maiava’ın yardımıyla Peru’nun vahşi
ormanlarında mezar aramaya koyulan Lara’nın zaman zaman küçüklüğüne de
yolculuk yapıyoruz. Uncharted 4’te kontrol edebildiğimiz Nathan Drake’in
küçüklüğüne benzetilen bu kısımlarda, Lara’nın geçmişinde sır olarak
kalmış olaylara tanıklık edebiliyoruz. Hikayede ilerledikçe Paititi gibi
manzarası mükemmel yerler keşfedebildiğimiz oyunda, maalesef birkaç tane
mantık hatasının bulunduğunu belirtmek zorundayım. Örnek verecek
olursak, kendini dünyadan soyutlayan Paititi halkının akıcı bir şekilde
İngilizce konuşmasının yanında, Lara’nın en küçük darbede ölmesine
rağmen, bazen çok yüksek yerlerden atlayıp script gereği ölmemesi
gözümüze fazlasıyla battı.
Oynanış mekanikleri anlamında ilk iki oyunun izlerini takip eden üçüncü
oyun, maalesef pek fazla yenilik barındırmıyor. Çatışma mekaniklerini
ilk iki oyunda olduğu gibi üçüncü oyuna aktaran geliştiriciler, oyunun
bu tarafına neredeyse hiç yenilik eklememiş. Ancak gizlilik anlamında
Shadow of the Tomb Raider’ın, Uncharted 4’ten daha iyi olduğunun altını
çizmek zorundayım. Eğer isterseniz, tüm çatışma sekanslarını gizlilikle
geçebileceğiniz gibi, gizlilik kısımlarında içerisinde bulunduğumuz
bölüm tasarımları da gayet güzel ayarlanmış. Ek bir yenilik olarak
Lara’nın vücudunu ve yüzünün bir kısmını çamura bulayarak duvarlarda
saklanması ise hoş bir detay olarak oyunda yer alıyor.
Shadow of the Tomb Raider
Scarlett Johansson, Black Widow filmiyle alakalı konuştu 549Scarlett
Johansson, Black Widow filmiyle alakalı konuştu
RDR 2'nin konsol ve PC sürümlerinin grafikleri karşılaştırıldı 538RDR
2'nin konsol ve PC sürümlerinin grafikleri karşılaştırıldı
Call of Duty: Modern Warfare'ın PS4 sürümü Rusya'da yasaklandı 431Call
of Duty: Modern Warfare'ın PS4 sürümü Rusya'da yasaklandı
Red Dead Redemption 2, Epic Store'da ön siparişe açıldı 400Red Dead
Redemption 2, Epic Store'da ön siparişe açıldı
Yeni Batman oyunundan yeni bilgiler ortaya atıldı 398Yeni Batman
oyunundan yeni bilgiler ortaya atıldı
Oyunun bulmaca kısımları ilk iki oyundan ve Uncharted oyunlarından yer
yer daha başarılı. Bazı bulmacaları çözmek çok kolayken, bazılarını
çözmeniz için kafa patlatmanız gerekiyor. Eski macera oyunlarını
hatırlatan bu bulmacalarla Maya tapınaklarında bolca karşılaşıyorsunuz.
Hatta oyunda düşman öldürmekten daha çok, bulmacalarla vakit
geçireceğinizi söyleyebilirim. Diğer bir taraftan bu bulmacaların
zorluğunu da ayarlayabilmek mümkün. Oyuna başlamadan önce oyunun size
sunduğu bulmaca zorluğu menüsünden en kolay kısmı seçerseniz, özellikle
tırmanmanız gereken bulmacalarda oyun nerelere gideceğinizi belli
ediyor. Aslına bakarsanız bu durumu şahsen hoş bir özellik olarak
karşılıyorum. Bulmacalardan sıkılıp direkt aksiyona geçmek isteyen
oyuncuları düşünen geliştiriciler, oyuna böyle bir kolaylık eklemiş.
Oyunun karakter gelişim ekranına geçecek olursak, eğer ilk iki oyunu
oynadıysanız bu kısımda da Shadow of the Tomb Raider’a yabancı
kalmayacağınızı söyleyebilirim. Üç kısımdan oluşan karakter gelişim
ekranından oynanış tarzınıza bağlı olarak Lara Croft’u
güçlendirebiliyorsunuz. Oyun sırasında topladığımız minik ekipmanlar
yardımıyla silahlarımızı ise yine ateş başında özelleştirebiliyoruz.
Ancak silah geliştirme ekranının üstün körü olduğunu söylemekte fayda
var.
Başka bir ayrıntı olarak ise geliştiriciler bu kez Lara Croft’a hayatta
kalma mekanikleri de eklemişler. Oyun sırasında edindiğimiz özellikler
sayesinde ve etraftan topladığımız materyalleri kullanarak ana
karakterimiz çatışma anlarında kendini iyileştirebilirken, vahşi hayatta
bu içgüdü özellikleriyle işine yarayacak materyalleri kısa süre
içerisinde bulabiliyor. Tüm bunların yanında karakter geliştirme
menüsünde diğer yeni Tomb Raider oyunlarında olduğu gibi Lara Croft’un
kıyafetlerini de değiştirmek mümkün. Bazı kıyafetler Lara Croft’u
güçlendirecek ek özellikler verirken, bazı kıyafetler sayesinde Lara
Croft’un, PS1 görünüşüne erişmeniz mümkün.
Shadow of the Tomb Raider
Oyunun açık dünyası ise gayet yeterli büyüklükte. Kamplar yardımıyla
hızlı seyahat edebildiğimiz açık dünyada eğer isterseniz geriye dönüp
yarım bıraktığınız yan görevleri yapabilirsiniz. Açık dünyanın büyük bir
çoğunluğu sık ormanlardan oluşuyor. Yarı açık dünya bir yapıya sahip
olan haritalarda özellikle durup ormanı dinlediğinizde, açık dünyanın
detaylarının üzerinde ne kadar uğraşıldığını fark edebiliyorsunuz. Fakat
bu durum, Lara Croft kasabaları ziyaret ettiğinde geçerliliğini
kaybediyor. Uncharted 4’ün aksine, Shadow of the Tomb Raider’ın minik
kasabaları oldukça yüzeysel bir şekilde tasarlanmış. NPC hareketlerinin
yavanlığı ve hiç gerçekçi hissettirmeyen animasyonlardan bir an önce
kaçıp tekrar ormana dalmak istiyorsunuz.
Oyunun en dikkat çeken tarafı olan grafiklere geçecek olursak, Shadow of
the Tomb Raider bizden geçer olmayan ancak iyi ve ortalama arasında bir
not almayı başarıyor. Ormanlarda detayların çok fazla olmasının yanında
Shadow of the Tomb Raider’ın kaplamaları maalesef pek fazla günümüz
standartlarına uygun değil. Ancak yine de oyunun grafiklerinin hiç fena
olmadığını belirtelim.
Oyunun sesleri ise dikkat çeken başka bir unsur olmayı başardı. Diğer
iki oyuna göre sesler ve müzikler üzerinde özel olarak çalıştığını
açıklayan Crystal Dynamics’in, neden böylesine iddialı açıklamalar
yaptığını oyun sırasında anlayabiliyorsunuz. Maya kültürüne özel
çalgılarla birlikte oyun, zaman zaman oldukça gergin bir hale
bürünebiliyor.
Sona geldiğimizde Shadow of the Tomb Raider'ın, yenilikçi TPS aksiyon
oyunu arayan oyuncuları tatmin edemeyeceğini, ancak Tomb Raider'ın sıkı
fanlarını tatmin edebileceğini söyleyebiliriz. İlk iki oyuna fazlasıyla
benzeyen yapısının yanında, sade bir hikaye anlatımına sahip olan oyunu
sadece bu türü seven oyunculara öneriyoruz.
|