KENDİ PROJELERİNİZ

WAD Seçimi

Wad dosyalarının levellerinizde kullanacağınız nesnelerle ilgili her şeyi içerdiğini biliyoruz. WAS dosyası ise nesnelerin listesidir. Editor programını ilk kurduğumuzda farklı yedi levelin WAS dosyalarına sahibiz. İnternette bunlar dışında birçok WAS listesi bulunmaktadır.

İhtiyaçlarımızı karşılayacak listeyi seçip başarılı bir level yaratmak için bilmemiz gereken bazı noktalar var;

1.               “tut1.was, karnak.was, coastal.was, and city.was.” listeleri gökyüzü grafikleri içermektedir. Eğer yaratacağımız bölümde dış dünyadan da görüntüler planlıyorsak bu dört bölümün WAS listelerinden birini seçmeliyiz.  Gökyüzü grafiklerinde değişiklik yapamayız.

2.               “Settomb.was, cleopal.was and catacombs.was” listelerinde ise ufuk (horizon) görüntüsü bulunmamaktadır. Bu listeleri kullanarak yaratacağınız levellerde ufuk siyah görünecektir.

3.               DÜŞMANLAR; Eğer bölümünüzde bir köpek kullanacaksanız “settomb.was” listesini seçmelisiniz. Timsah için ise “karnak.was, coastal.was” listelerini kullanabilirsiniz.

Dilerseniz Manual Dosyasının 82. sayfasındaki Quick Guide bölümünden düşmanların ve diğer nesnelerin de (Tuzak, anahtar vs..) bölümlerini bulabilirsiniz.

 

PROJELERİNİZİ BİRLEŞTİRMEK

Texture Dosyasını Yüklemek

Texture Dosyasını yüklemek için Textures başlığından LOAD TGA tuşunu seçebiliriz. Aynı tuş Editor Penceresinin altında da bulunmaktadır. Her level için bir Texture haritası seçebilirsiniz.

WAD Dosyası Yüklemek

WAD Dosyalarının Tomb Raider Level Editor\graphics\wads” adresinde bulunduğunu biliyoruz. Diğer yardımcı dosyalar da (*.was,*.cd, *.raw vs...) bu adreste bulunmaktadır. WAD dosyalarını Object başlığından veya Editor Penceresinin altında Load Object tuşuyla yükleyebilirsiniz. Projenizi bir defa koruduktan sonra programı diğer açışlarınızda bu işleme gerek kalmayacaktır. Bir levelde iki farklı WAD dosyasını kullanamayız. Bu nedenle nesneleri seçmeden önce planladığınız projeye uygun WAD dosyasını belirleyiniz.

Projeyi Korumak

Projenizi editor programı Output Wad veya Preview Mode seçeneklerinden birini kullandığınız zaman otomatik olarak koruyacaktır. Ayrıca dilediğiniz zaman siz Project başlığı altında SAVE seçeneğini kullanarak projenizi koruyabilirsiniz.

Oynanabilir Level

Level Converter programı TOM uzantılı dosyaları TR4 uzantılı dosyalara çevirmek için kullanılmaktadır. TR4 uzantılı dosyalar DATA klasöründe bulunur ve hazırlanan level oynanabilmesi için bu formada dönüştürülmelidir. TOM uzantılı dosyayı ise Level Editor Programında Output Wad seçeneğini kullandığımız  zaman oluşturur.

 

SCRIPT DOSYALARI

Script.txt dosyası başka bir dosyayı, Script.dat dosyasını, oluşturmak için kullanılır. Script.dat dosyası ise level adlarını ve nesnelerini içerir. Script.txt dosyasında değişiklik yaparak istediğimiz levelin adını değiştirebilir veya varolanlara dokunmadan yeni leveller ekleyebiliriz. Script.txt dosyasında yaptığımız değişikliklerin aynısını English.txt dosyasında yapmayı da unutmamalıyız. Değişikliği yaptıktan sonra ise DOS programını açarak komutlarla Script.dat dosyasını oluşturacağız. Açıklamalarımın bu bölümünde Windows’un DOS Programından kısaca bahsetmek istiyorum.

 

MS-DOS Programını açalım. Başlat tuşunda bulamazsak Windows klasöründe Dosprmpt.gif veya Command.gif dosyalarından birini açarak programa ulaşabiliriz. Bu dosyalardan birinin kısa yolunu masaüstüne almanızda yarar var çünkü Script değişikliklerini yaparken DOS programını ara sıra kullanacağız.

Programı açtığımızda karşımıza C:\Windows>_ şeklinde belirteç gelecektir. İmlecin yanıp söndüğüne dikkat ediniz, komutları oraya yazacağız.

cd.. yazın ve Enter tuşuna basın. Bu komut Windows klasöründen çıkıp C Harddiskine dönmemizi sağlayacaktır.

dır yazıp Enter’a basın. Böylece bulunduğumuz konumdaki dosya ve klasörleri listeledik.

Şimdi Level Editor programında Script klasörünün içine gitmemiz gerekiyor.

cd progra~1 yazıp Enter’a basın. ~ işaretini ALTGR tuşu basılı durumda iken 126 yı tuşlayarak veya Ü tuşuna ALTGR ile birlikte basarak oluşturabiliriz. Bu işlemlerden sonra belirtecimiz aşağıdaki gibi olmalıdır;

C:\Program Files\

Tekrar dır yazarak Level Editor programının klasör adının nasıl yazıldığına bakabilirsiniz. CoreDesign içinde TRLE klasörüne girmeliyiz.

cd corede~1 yazalım ve Enter tuşuna basalım. Bu işlemleri tekrarlayarak Script klasörünü bulunuz.

C:\Program Files\Core Design\Trle\Script\ adresinde olmalıdır.

 

NOT:  ~ işareti Klasör isimleri çok uzun olduğu zaman kullanılır. Çünkü DOS Programı sekiz karakterden daha uzun isimleri kabul etmez.

 

Script.txt ve English.txt dosyalarında değişiklikler yapmayı henüz öğrenmedik ama değişiklikleri yaptıktan sonra yeni Script.DAT dosyasını aşağıdaki komut ile yaratacağız.

 

C:\Program Files\Core Design\Trle\script > script script.txt

 

Yeni ses dosyaları oluşturmak için de DOS programını nasıl kullanacağımıza ilerde deyineceğim.

 

Şimdi SCRIPT.TXT dosyasını açalım.

Orada karşımızı bölüm adları ve her bölümün bilgi blokları karşımıza çıkacaktır. Örneğin Temple Of Karnak bölümünün notları aşağıdaki gibidir.

 

[Level]

Name= Temple Of Karnak

Horizon= ENABLED

Layer1= 128,96,64,7

Puzzle= 2,Canopic Jar 1, $0001,$0320,$0000,$0000,$0000,$0002

Puzzle= 3,Canopic Jar 2, $0001,$0320,$0000,$0000,$0000,$0002

Puzzle= 1,Sun Talisman, $0000,$0500,$0000,$0000,$0000,$0002

PuzzleCombo= 1,1,Sun Disk, $0000,$0180,$0000,$0000,$0000,$0002

PuzzleCombo= 1,2,SunGoddess, $0000,$04b0,$0000,$0000,$0000,$0002

Puzzle= 5,Golden Vraeus, $0003,$0300,$0000,$0000,$0000,$0002

Puzzle= 7,Guardian Key, $0009,$0300,$0000,$0000,$0000,$0002

Key= 2,Hypostyle Key, $0000,$0400,$0000,$c000,$0000,$0002

LoadCamera= 89366,-258,48077,88372,-1300,45701,0

Level= DATA\KARNAK,110

 

Bir Levelin Adını değiştirmek

Script.txt dosyasında örneğin Temple Of Karnak levelinin adını değiştirelim.

Bunun için Name= başlığının yanındaki Temple Of Karnak Adını silelim ve dilediğimiz bir şey yazalım. Türkçe karakterleri kullanmayınız. Büyük küçük işaretlerine de dikkat ediniz.

Name= Karnak Kalesi 

Aynı değişikliği English.txt dosyasında da yapmalıyız.

Script.txt dosyasını kaydederek kapatalım ve English.txt dosyasını açalım.

“Generic Strings” adı altında Temple Of Karnak adını bulalım ve Karnak Kalesi olarak değiştirelim. Script.txt ve English.txt dosyalarına yazdığınız yeni adların TAMAMEN aynı olmasına dikkat ediniz.

Bu işlemlerden sonra DOS programını çalıştırıp daha önce bahsettiğimiz script script.txt komutunu uygulamamız gerekiyor.

 

Yeni Level Eklemek

Script.txt dosyasının sonuna gidelim. Kendi yarattığımız projede kullandığımız WAD listesindeki nesneleri içeren levelin bloğunun tamamını kopyalayalım. [Level] satırından Level=DATA\CITY,102 satırına kadar olan kısmı kopyalayıp en sondaki boş alana yapıştıralım. (City levelini örnek olarak kullandım). Gerekli değişiklikleri English.txt dosyasında da yapmayı unutmayınız. “Generic Strings” adı altındaki listeye, Script.Txt deki yeni level bloğunda kullandığınız level adını TAMAMEN aynı şekilde yazın. Levelinizin adını en sondaki levelin yerine yazmanız gerekiyor

Şimdi DOS programını kullanarak Script.DAT dosyasını oluşturun.

 

TR4 Dosyasının Adını Değiştirmek

Script.txt dosyasındaki Level bilgilerinde son satır şu örnekte olduğu gibidir.

“Level=      DATA\CITY,102”

Bu satır City Of The Death leveli için hazırlanmıştır.

Eğer hazırladığınız oyununuzda City.Was listesini kullandıysanız Script.txt dosyasındaki bilgilerinde son satırda “Level=   DATA\CITY,102” yazmalıdır. Bu, oyun için TR4 dosyasının adresini gösterecektir.

Eğer iki farklı level için aynı WAD dosyalarını kullanacaksanız Data klasöründe aynı isimle başlayan farklı uzantılı 8 dosyayı seçip aynı yere farklı adla kopyalayıp Script.txt dosyasında Level= bölümünü yazdığınız adrese yönlendirmelisiniz.

Daha anlaşılır olması için bir örnek ile açıklayalım;

Diyelim ki ben “Otel Anadolu” adında bir level hazırladım ve bunu oyundaki Load listesine diğerlerinden bağımsız olarak eklemek istiyorum. Otel Anadolu Levelini hazırlarken Catacomb.WAD dosyasının nesnelerini kullandım.

İlk olarak Data klasörüne gidiyorum. Catacomb adıyla başlayan sekiz dosyayı seçiyor, başka bir adrese kopyalıyor, adlarını Otel olarak değiştiriyor ve son olarak da Data klasörüne tekrar taşıyorum. Yani orijinal Catacomb levelinin sekiz dosyasına bir zarar vermiyorum.

Bu işlemlerden sonra Script.txt dosyasında yeni bir level bloğu hazırlamalıyım. Catacomb levelinin bilgilerini yazıların en sonuna kopyalayabilirim. Fakat adını Otel Anadolu yazmalı ve son satırı da şu şekilde değiştirmeliyim.

“Level=    DATA\OTEL,102”

Otel Anadolu başlığını English.txt dosyasına da yazmayı unutmayalım. Bunun için oyundaki Load ekranında çıkmayan level adlarından (mesela; Street Bazaar, Citadel, The Sphinx Complex vs...)birini silip yerine Otel Anadolu yazabilirim. Bu işlemler sonrası oyundaki Load ekranına Otel Anadolu adıyla yeni bir satır eklenecektir. Böylelikle bir level yüklemek için başka bir leveli silmek zorunda kalmadık.

NOT : İnternetten farklı levellerin WADlarını bulabilir veya TrWEST programı ile kendi WAD dosyanızı oluşturmak isteyebilirsiniz. Bu şekillerde oluşturulmuş oyunların Script.Txt adresinde bilgileri hatalı olacağı için oyunda bazı hatalar oluşabilir (Lara ölünce oyunun kapanması, bazı nesnelerin görünmemesi vs...).

Belki internetten bulacağınız WADların aynı zamanda Script dosyalarını ve bilgi bloklarını da bulabilirsiniz. Ben hiç rastlamadım ama yapabilirseniz oyunda hata ile karşılaşmazsınız.

TRWEST programı ile “Debris, Plant, Furniture, Rock ve Architecture” adları altındaki nesneleri kopyalarsanız oyununuz hata vermeyecektir çünkü bu nesnelerin bilgileri Script.txt dosyasında bulunmamaktadır.

 

FLYCHAT

Script.txt dosyasında Options başlığı altında FlyCheat = Enabled satırını farkedeceksiniz. Eğer buradaki Enabled başlığını silip Disabled yazarsanız oyununuzu oynayanlar oyun sırasında Cheat (hile) komutlarını kullanamayacaklardır.

Aynı yerde PlayAnyLevel= Enabled satırı bulunmaktadır. Buradaki Enabled seçeneğini Disabled ile değiştirirseniz oyundaki Load ekranında tek bir level ismi bulunacaktır. O leveli bitirdiğiniz zaman bir sonraki aktif olacaktır.

 

LOAD CAMERA Ayarları

Programla ilgili en gizli güzelliklerden biride budur. Bende yeni öğrendim. Bir oyunu yüklerken Load çubuğunun dolmasını bekleriz. Arka fonda ise oynayacağımız bölümden bir görüntü vardır. Şimdi istediğiniz bir leveli oynayın. Oyun esnasında Load Camerasının oyundaki hangi görüntüyü almasını istiyorsanız Lara’nın oraya bakmasını sağlayınız. Bu durumda F1 tuşuna basarsanız sol üstte bazı rakamlar çıkacaktır. Bu rakamları bir yere not edin.

Oynadığınız levelin Script bilgilerine gidin. Load Camera başlığının yanına yeni rakamları ve oda numarasını girin. Aynı leveli tekrar oynadığınızda Load Camerası sizin istediğiniz görüntüyü alacaktır. Bunu kendi yarattığınız leveller de bilgisayar kendi kodlamaktaydı. Artık nasıl değiştireceğinizi öğrendiniz.

NOT; F1 tuşu ile oyunda Load Kamerasının Numaralarını görebilmeniz için Flycheat ayarının Enabled durumda olmasına dikkat ediniz.

 

MÜZİK AYARLARI

Her levelin kendine özel oyunun başından sonuna kadar süren basit müzik parçaları çaldığına belki dikkat etmişsinizdir. Örneğin;

Level = DATA \ CITY, 105.

Script dosyasında City Of The Death bölümünün bilgileri arasında bulunan bu satırdaki rakamlar oyun sırasında çalacak arka fon müziğini belirlemektedir. Bu rakamları değiştirerek kendi leveliniz için uygun fon müziğini seçebilirsiniz. Aşağıda bazı levellerin Fon rakamları bulunmaktadır.

The Tomb Of Seth : 107, Temple Of Karnak : 110, Coastal Ruins : 105, Catacombs : 108, City Of The Dead  :  102

Bu parçaları AUDIO klasöründen dinleyebilir, rakamlarını öğrenebilirsiniz.

 

SCRIPT.DAT

Script.Dat dosyasını DOS komutlarıyla oluşturduktan sonra Script klasörünün içinde üç yeni dosya oluşacaktır. Script.DAT, English.DAT ve Strings.H. Bu üç yeni dosyayı Script klasöründen çıkarıp ana klasöre taşıyın. Yani eski dosyaların yerlerine geçmelerini sağlayın. Bu işlemi yapmadan oyunda Load ekranında istediğiniz değişiklikler olmayacaktır. Yeni Script.Dat dosyasından sonra Level Convertor programını çalıştırmanız gereksizdir. Değişiklikler oyuna üç dosyayı taşıdığınız zaman uygulanacaktır.

 

SES AYARLARI

Sound Klasörünün içinde basit ve kısa sesler bulunmaktadır. Lara, Düşmanlar, Anahtarlar veya Tuzaklardan gelen bu sesleri belki kendi kayıtlarınızla değiştirmek istersiniz.

Bunun için kendi oluşturacağınız 22khz ayarındaki bir WAV dosyasına Sound klasöründeki orijinal kayıtlardan birinin adını vermeli ve onun yerine koymalısınız.

Daha sonra DOS programını çalıştırın.

C:\Program Files\Core Design\Trle \sound\LevelSFX Creator klasörüne gidin ve  pcwadsfx settomb c komutunu uygulayın. Elbette bu komut settomb leveli için geçerlidir.

Diğer levellerin komut isimleri aşağıdaki gibidir;

tut1 Tu - settomb c - karnak h - coastal p - cleopal r - catacomb s - city w

 

Bu işlemden sonra seçtiğiniz levelin adıyla ve SFX & SAM uzantılarıyla iki yeni dosya LevelSFX Creator klasöründe oluşacaktır. Bunları WAD klasörüne taşıyın ve Level Convertor programını çalıştırın. Böylelikle oyunda sizin kayıtlarınızdaki sesler kullanılacaktır.

 

LOAD SCREEN Resmi

Ana klasörde load.bmp dosyası bulunmaktadır. Bu dosyayı aynı büyüklükte ve aynı formatta kendi hazırladığınız başka bir resimle değiştirebilirsiniz. Bu durumda oyunu açtığınızda hazırladığınız resim arka fonda görünecektir.

 

Buraya kadar olan kısımda Manual dosyasında Creating Your Own Projects adı altındaki İngilizce açıklamaları uygun biçimde anlaşılır ve ayrıntılı Türkçe’ye çevirmeye çalıştım. Yaratacağınız levellere ayrı bir güzellik katmalarını diliyorum.

 

Cem Filiz, Eskişehir, 16.04.2002 16:47

 

TOMB RAIDER WAD EDITING STUDIO (TRWEST) İÇİN TIKLAYIN